معرفی رشته نانو فناوری –-گرایش نانو مواد

کارشناسی ارشد رشته نانو فناوری گرایش نانو مواد

نانوفناوری با مهندسی مواد ارتباط داشته و باعث به وجود آمدن زمینه های تحقیقاتی جدیدی در این رشته شده است. ساختار مواد در ابعاد میکرومتر و نانومتر، در مهندسی مواد مطالعه می شوند. اصولا در مهندسی مواد ما به دنبال طراحی و ساخت موادی جدید دارای خواص مورد نظر یا بهبود یافته نسبت به قبل و در راستای کاربردها و یا تکنولوژی های تازه تر که در نهایت منجر به مشخصه های ساختاری تازه ای از ماده می‌شود، هستیم. در گرایش نانو مواد، روش های تولید ساختارها و مواد در صنایع مختلف مانند صنایع سرامیک، رنگ، فولاد و غیره مورد بررسی قرار می گیرند. با به کارگرفتن نانو فناوری می توان باعث بهبود این روش ها شد و روش هایی با کارایی بیشتر و مواد و ساختارهای جدید با خواص بهتر طراحی و تولید کرد.

 نانوفناوری، یک نیروی انتقالی بزرگ است که توانایی تغییر جامعه را دارد. به بیان دیگر تربیت و آموزش نیروهای متخصص در زمینه نانوفناوری- دانشجویان با کسب آموزش های لازم در علوم مختلف و با شناخت جایگاه آنها در توسعه فناوری نانو پا در عرصه پژوهش گذاشته و نقش موثرتری را در پاسخ گویی به امنیت ملی، رفاه اقتصادی و افزایش کیفیت زندگی می توانند داشته باشند.

اهداف دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه نانوفناوری:

  • تلاش در جهت آموزش و پژوهش نانو در سطح جهاني و گسترش مرزهاي دانش
  • انجام طرح هاي پژوهشي کاربردي در زمينه هاي مرتبط با جذب متخصصان
  • ايجاد فضاي مناسب براي همکاري هاي گروهي متخصصان رشته هاي مختلف
  • تربيت نيروي انساني براي استفاده از دانش نانو در توسعه اقتصادي اجتماعي کشور
  • رفع نيازمندي هاي مرتبط با نانوفناوري در صنايع مختلف
  • ارتباط علمي با مراکز ملي و بين المللي

فرصت های شغلی برای رشته نانو فناوری

  • زمینه خدماتی: در حوزه وظيفه دانش آموختگان براي ارائه خدمت نظير استفاده از امكانات و تجهيزات و محصولات معرفي شده جديد فناوري نانو عمليات اجرايي در خطوط توليدي محصولات نانو بيشتر دانش آموختگان طوري آموزش خواهد يافت تا از توانايي، توانمندي و ظرفيت كافي در حوزه مهارت آموزي بهره‌مند شوند.

به دلیل اینکه ایران دارای آزمایشگاه های مجهز در زمینه مهندسی مواد و متالوژی است؛ دانش آموختگان این رشته می توانند در صنایع مختلف مانند تجهیزات پزشکی، خودروسازی، گاز، پتروشیمی و غیره در قسمت آزمایشگاه مشغول به کار شوند. 

  • زمینه آموزشی: در فعاليتهاي آموزشي كه عمدتاً شامل همكاري در اجراي برنامه هاي آموزشي خواهد بود، اين افراد باتوجه به آموزشهايي كه ديده‌اند قادر خواهند بود تا نياز آموزشي دانشگاهها و مؤسسات علمي تحقيقاتي را در زمينه تأمين هيأت علمي لازم در زمينه نانوفناوري تأمين نمايند. همچنين در مواردي نظير آموزشهاي عملي، برگزاري كلاسها و كارگاهها نيز شركت خواهند كرد.
  • زمینه تولیدی: بعد از مرحله تحقيق و پژوهش اين افراد قادر خواهند بود از طريق ارتباط با صنعت و پشتوانه‌هاي مالي و امكانات آن به توليد محصولات نانومواد از طریق شرکت های دانش بنیان و واحد های صنعتی بپردازند.
  • صادرات محصول و فناوری: نکته جالب دیگر این حوزه آن است که فعالان ایرانی این حوزه توانسته‌اند به‌رغم وجود تحریم‌ها و ممانعت از حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی، محصولات خود را راهی بازار سایر کشورها کرده و مسیر صادرات محصولات نانویی را به کشورهایی چون کره‌جنوبی، استرالیا، مالزی، روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان، آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کانادا و آمریکای لاتین باز کنند، کشورهایی که برخی از آنها خود ابرقدرتی در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شوند، اما به خاطر پیشرفت‌های ایران در حوزه نانو از ورود محصولات ایرانی به بازارهای کشورشان ممانعت نمی‌کنند.